Rekenkamer
Per 1 januari 2024 heeft de gemeente Putten een onafhankelijke rekenkamer. Tot 1 januari 2024 had de gemeente een rekenkamercommissie, maar door de Wet versterking decentrale rekenkamers mag een rekenkamercommissie niet meer. Daarom heeft de raad besloten tot het instellen van een gemeentelijke rekenkamer Putten.
De inrichting van de rekenkamer is vastgelegd in de 'Verordening gemeentelijke rekenkamer Putten'.
Regionale samenwerking
Voor de uitvoering van rekenkameronderzoek werkt de gemeente Putten samen met de gemeenten Elburg, Hattem, Nunspeet en Oldebroek. Zij maken gebruik van dezelfde rekenkamer.
Wat doet de rekenkamer?
De rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad door gevraagd en ongevraagd onderzoek uit te voeren. Het advies aan de gemeenteraad is zonder politiek oordeel. De rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en de doelmatigheid en rechtmatigheid van de voorbereiding en uitvoering daarvan. De rekenkamer wil laten zien wat er gebeurt met de gemeentelijke beleidsvoornemens:
- Haalt de gemeente de afgesproken doelen?
- Doet de gemeente dat binnen het afgesproken budget?
- Voldoet het beleid aan de wettelijke kaders en regelgeving?
De rekenkamer wil de gemeentelijke organisatie handvatten bieden om te komen tot een efficiëntere en effectievere werkwijze. De rekenkamer draagt bij aan:
- De kwaliteit van het lokale bestuur.
- De transparantie van gemeentelijk handelen.
- De verwerking van de publieke verantwoording daarover.
De rekenkamer Putten heeft een onafhankelijke positie binnen de gemeente. De rekenkamer bestaat uit een voorzitter en 2 leden. De gemeenteraad benoemt de voorzitter en leden voor een periode van 6 jaar. Ze kunnen eenmaal worden herbenoemd voor opnieuw 6 jaar.
Foto | Naam | Overige functies | LinkedIn-profiel |
---|---|---|---|
Peter Niemeijer (voorzitter) |
|
||
Michel Bergshoef (lid) |
|
||
Annemieke van Dijken (lid) |
|
De griffier is ambtelijk secretaris van de rekenkamer.
De rekenkamer bepaalt zelf de werkwijze en aanpak van onderzoeken. Hiervoor is een Reglement van Orde en een Onderzoeksprotocol vastgesteld.
Onderzoeken zijn gewoonlijk evaluaties van beleid: ze kijken terug in de tijd om te leren voor de toekomst. De rekenkamer onderzoekt doorgaans geen incidenten, maar evalueert beleid over een langere periode. Onderzoek kan betrekking hebben op alle gemeentelijke beleidsterreinen en op de bedrijfsvoering van de gemeente. De rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen worden onderzocht. De gemeenteraad kan hiervoor suggesties aandragen, die betrokken worden bij het opstellen van het onderzoeksprogramma. Per jaar kan de rekenkamer 1 à 2 onderzoeken uitvoeren.
De werkzaamheden van de rekenkamer worden ieder jaar vastgesteld in een jaarverslag.
Elk jaar verschijnen er één of meer onderzoeksrapporten. De rekenkamer is op dit moment bezig met een onderzoek naar armoede- en schuldenbeleid. De verwachting is dat dit rapport in de zomer van 2025 wordt afgerond.
De meest recente rapporten van de voormalige rekenkamercommissie:
- 2024 - Rapport informatiebeveiliging en bescherming van peroonsgegevens
- 2022 - Rapport evaluatie gemeentelijk woonbeleid
- 2020 - Rapport onderzoek subsidiebeleid gemeente Putten
- 2019 - Rapport onderzoek Regionaal Account Jeugd
- 2019 - Rapport onderzoek Toeristisch Beleid gemeente Putten
- 2018 - Rapport evaluatie rekenkameronderzoeken
- 2018 - Rapport onderzoek naar maatschappelijke begeleiding statushouders in Putten
Oudere rapporten kunt u opvragen bij de griffier via griffie@putten.nl:
- 2017 - Raad weten met jeugdhulp
- 2017 - Beheersing grote projecten
- 2016 - Maatschappelijk vastgoed
- 2015 - Eigen en sociale kracht in het nieuw gemeentelijk beleid
- 2014 - Beleid, beheer en onderhoud kapitaalgoederen
- 2013 - Samenwerkingsverbanden
- 2012 - Re-integratiebeleid
- 2012 - Kwaliteit begroting
- 2011 - Integrale handhaving
- 2010 - Inhuur derden
- 2009 - Grip op grondbeleid
- 2009 - Schriftelijke dienstverlening aan burgers
- 2007 - Kosten(toerekening) en tarieven gemeentelijke heffingen
- 2007 - Subsidiebeleid
Door de Wet open overheid (Woo) maken we steeds meer documenten openbaar. De Woo zorgt voor een meer open en transparante overheid. De rekenkamer van de gemeente Putten is een bestuursorgaan en valt dus onder de Woo. Op deze pagina maakt de rekenkamer actief informatie openbaar,. Namelijk het onderzoeksprogramma, het jaarverslag en de onderzoeksrapporten.
Wilt u meer weten over het werk van de rekenkamer?
- Bekijk dan de animatie van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers (NVRR)
- Bekijk de infographic van de Rekenkamer Putten
- Of neem contact op met de griffier (ambtelijk secretaris) via griffie@putten.nl of telefoonnummer (0341) 359 606.